Нове на сайті
Download Free FREE High-quality Joomla! Designs • Premium Joomla 3 Templates BIGtheme.net
Головна / Дистанційне навчання / Складні речення із різними видами зв’язку. Матеріали до уроків під час дистанційного навчання. 9 клас

Складні речення із різними видами зв’язку. Матеріали до уроків під час дистанційного навчання. 9 клас

Українська мова: підруч. для 9 класу загальноосвіт. навч. закладів / О.П.Глазова. – Харків: Вид-во “Ранок”, 2017.

Матеріал №1

Тема: Складні речення із різними видами зв’язку (сполучниковим і безсполучниковим)

  1. Теоретичний матеріал.

Підручник, с. 179  

Презентації вчителя.

“Складнопідрядні речення із кількома підрядними”

“Безсполучникове складне речення”

2. Використання складних речень із різними видами зв’язку.

Впр. 318 (усно)

3. Мовні спостереження.

Впр. 317 (письм.)

  • Проаналізуйте речення. Спишіть, підкресліть граматичні основи. накресліть схеми.

4. Деформований текст.

Впр. 321 (письм.)

  • Спишіть, розставте розділові знаки. Підкресліть граматичні основи. накресліть схеми.

5. Домашнє завдання.

Вивчити с. 179; впр. 322 (письм.)

  • Скласти 3-4 складних речення із різними видами зв’язку за темою “Моральні цінності різних поколінь”.

Матеріал №2

Тема: Складні речення з різними видами зв’язку (сполучниковим та безсполучниковим)

  1. Повторення.

Презентації вчителя

“Складнопідрядні речення із кількома підрядними”

“Безсполучникове складне речення”

2. Деформований текст.

Впр. 323 (письм.)

  • Спишіть, розставляючи розділові знаки. Підкресліть граматичні основи. Накресліть схеми.

3. Робота із поетичним текстом.

Впр. 324 (письм.)

  • Випишіть речення у такій послідовності:
  1. Складносурядні
  2. Безсполучникові
  3. Із різними видами зв’язку.
  • Підкресліть граматичні основи. Накресліть схеми.

4. Домашнє завдання.

Повторити презентації; впр. 326 (письм.)

Матеріал №3

Чітка мета – перший крок до будь-якого досягнення.

У. Клемент Стоун (W. Clement Stone)

Тема: Розділові знаки у складних реченнях з різними видами зв’язку (тренувальні вправи)

  1. Повторення вивченого.

Презентації вчителя.

“Складнопідрядні речення із кількома підрядними”

“Безсполучникове складне речення”

2. Пунктуаційний практикум.

  • Спишіть. Розставте розділові знаки, підкресліть основні відокремлення, граматичні основи. Авторські знаки розставлено.

Мої дні течуть тепер серед степу  серед долини налитої зеленим хлібом. Безконечні стежки водять мене по нивах а ниви котять та й котять зелені хвилі та хлюпають ними аж у краї неба.

На небі – сонце серед нив – я. Більше нікого. Іду. Гладжу рукою соболину шерсть ячменів шовк колосистої хвилі. Тихо пливе блакитними річками льон. Так тихо й спокійно в зелених берегах що хочеться сісти на човен і попливти. А там ячмінь хилиться та тче з тонких вусів зелений серпанок. Волошки дивляться в небо. Тепер пішла пшениця. Біжить за вітром немов табун лисиць і блищать на сонці хвилясті хребти. А я все йду.

Урешті зупиняюся. Мене спиняє біла піна гречок запашна й легка наче збита крилами бджіл. Просто під ноги лягла співуча арфа й гуде на всі струни. Стою й слухаю.

3. Скласти речення за схемами

[…], […], і […].

(Якщо…), то […], […].

[…], ніби (…), […], як (…).

4. Домашнє завдання.

Обов’язково записати текст (1), скласти речення (2)!

Впр. 329 (письм.)

  • Списати. Підкреслити граматичні основи, накреслити схеми складних речень.

Матеріал №4

Ти ніколи не перепливеш океан, 

якщо боятимешся втратити берег із виду.

Христофор Колумб (Christopher Columbus)

Тема: МР(п) Тези прочитаної публіцистичної чи науково-пізнавальної статті

  1. Пунктуаційний практикум.
  • Спишіть, розставляючи розділові знаки.

Гори здавалося були наче невиспані й під золотистим туманом що піднімався та спускався ніби потягалися сонно ніби ворушилися ліниво. Усю ніч не давав їм спати шумливий водоспад. Ось осів туман і з-під нього виринули задумливі білі голови. Вони застигли у своїй гордій величі.

Художник малював водоспад на сході сонця. За кожним мазком його пензля на полотні виринали дивні красоти німіли величезні скелі шумів по них водоспад. Він відходив від полотна приглядався порівнював знову підходив як до немовляти вдалим якимсь мазком доповнював недобачену риску – і картина ставала випукліша та живіша. Тільки біда що мало можна було зробити за день бо барви змінювалися тумани розсівалися зникали як сон чарівного літнього ранку коли сонце піднімалося.

Уранішнє сонце з’явилося з-за гір як рожеве личко дитини з-за тину і цікаво дивиться в долину. Воно кинуло декілька променів і ті забігали по палітрі.

2. Тези до науково-пізнавальної статті.

Підручник, с. 196

  • Прочитайте визначення тез.
  • Впр. 354 (усно) Прочитайте пам’ятку.

3. Складання тез до статті.

Впр. 346 (письм.)

  • Запишіть основні тези (ключові думки абзаців)

4. Домашнє завдання.

  • Виконання практикуму (1)
  • Вивчити с. 196; скласти тези статті впр. 346 (письм.)

Матеріал №5

Говорять, що мотивація триває недовго. 

Що ж, свіжість після ванни – теж. 

Тому піклуватися про них варто щодня.

Зіг Зиглар (Zig Ziglar)

Тема: Використання складних речень із різними видами зв’язку в текстах різних стилів.

  1. Пунктуаційний практикум.
  • Спишіть, розставляючи розділові знаки. Після складного речення накреслити схему, підкреслити у ньому граматичні основи.

Тараса Шевченка завжди шанували наші предки. Ця популярність була не штучною а природною й справжньою. По сільських хатах на стінах можна було побачити не лише ікони-образи до яких молилися і й портрети Т.Шевченка що нагадували нам про Україну про нашу землю яка мала свою самобутність перебувала в неволі й за якою тужили. Усе це уособлював портрет Тараса Шевченка. З його поезій ми дізнаємося про князів і гетьманів рідну мову традиції та дух предків. Українці цитували рядки з “Кобзаря” бо майже в кожній хаті була та дорога для них книжка. Усіх вражала його сильна й неповторна поезія.

Тарас Шевченко давно став для народу символом національним дороговказом посланцем якому рядки диктували небеса. Люди побачили в ньому свого пророка. І навіть у комп’ютерну добу слово поета не перестає бути актуальним живим і насущним.

  • У дужках визначте стиль тексту (науковий, публіцистичний, офіційно-діловий, художній, розмовний)

2. Робота із текстом художнього стилю.

  • Спишіть, розставляючи розділові знаки, розкриваючи дужки при орфограмах. Після складного речення накреслити схему, підкреслити у ньому граматичні основи.

Дядько Роман викохав садок. На/одній гілці яблуко сніжно/біле а на сусідній – золотаве або/й зовсім червоно/щоке. Визирають яблука з/поміж листя сміються до/сонця наливаються спіють.

Дядько на/хвильку зупиняється біля межового стовпчика й шугає рукою в/загадковий свій вузол. З/вузла з’являється яблуко – червоно/боке свіже велике мов сонце вранішнє. Дядько ніби милуючись по/тримає його перед собою й кладе обережно на/стовпчику. Так він іде і йде – і від яблук що кладе на/стовпчики польова доріжка змінюється. Сіра у/пилюці вона стає зовсім іншою – лежить між стернинами весела уся наче засвітилася від тих яблук. Іде дядько Роман і вдає що не/помічає хлоп’ят які мов зайчата причаїлися в/бур’яні край дороги. На/справді/ж він знає що хлопчики/пастушки з/хвилюванням ждуть цього незвичайного дня.

3. Домашнє завдання.

Синтаксично-пунктуаційний практикум (1, 2)

Виписати 3 складних речення:

1) із безсполучниковим зв’язком, 2) підрядним і 3) сурядним

Матеріал №6

Досконалість – це не тоді, коли нічого додати, 

а тоді, коли нічого відняти.

Антуан де Сент-Екзюпері (Antonie de Saint – Exupery)

Тема: Використання складних речень із різними видами зв’язку в текстах різних стилів

  1. Пунктуаційний практикум.
  • Розставте розділові знаки, яких не вистачає.

Часом в історії культури трапляються незвичайні поєднання. До них належить вплив української культури на творчість Миколи Реріха – відомого російського філософа художника й поета. Любов до загадкової південної країни юному Реріху прищепив його перший учитель – академік Михайло Микешин автор проєкту пам’ятника Богданові Хмельницькому в Києві.

Реріх мріяв про подорож в Україну у Київ. “Поїдеш у Канів на могилу Тараса Шевченка – поклонись йому низенько від мене й скажи що любив і поважав я його як рідного батька” таким був заповіт Микешина юнакові.

Прохання вчителя Реріх виконав у 1896 році. Подорож запам’яталася захопленому юнаку як одне суцільне свято “Був яскравий сонячний день я пішов на базар. Тоді ще базар був справжнім гоголівським зборищем. Чудові плахти намиста вишиті сорочки стрічки ну й шаровари як синє море. Накупив плахт різної всячини наслухався дзвінкої співучої мови й назавжди зберіг пам’ять про бандуристів”.

  • Накресліть схеми речень із прямою мовою.

2. Скласти речення за схемами:

  1. […], […], (коли…).
  2. […]: […], […].
  3. […], (ніби…), […].

3. Домашнє завдання.

Скласти 5 складних речень про весну.

Матеріал №7

Повірте, що зможете, і пів шляху вже пройдено.

Теодор Рузвельт (Theodore Roosevelt)

Тема: Використання складних речень із різними видами зв’язку в текстах різних стилів.

  1. Пунктуаційний практикум.
  • Спишіть, розставляючи розділові знаки. Виберіть написання великої чи малої букви та інших орфограм у словах.

Старови(н, нн)ий дворян…с…кий рід (з, З)акревс…ких відомий з писемних джерел ще першої половини ХVІІ столі(т, тт)я. Яскраву сторінку в історію роду вписав і Тарас Шевченко.

На/весні 1843 року після тр…валої розлуки з Батьківщиною митець пр…їхав в (у, У)країну. Чутка про пр…буття Шевченк(о, а) швидко поширилася між місцевим людом. Кожний свідомий українец… заможний чи бідний вважав за честь зустрітися з Кобзарем запросити до свого дому.

Якраз у червні ц…ого року в маєтку (т,Т)етяни (в, В)олховс…кої було влаштвано гучний бенкет на який зібралися гості не/тільки з (п, П)олтавс…кої а й із сусідніх губерній. З/явилися на торжество (є, Є)вген (г, Г)ребінка з Тарасом Шевченком. Господиня тепло вітала (к, К)обзаря й надала йому право першого бального танцю. Партнеркою/ж поета була красуня з (б, Б)ерезової (р, Р)удки (г, Г)а(н,нн)а (з, З)акревська.

До/кінця жи(т, тт)я Тарас Шевченко зберігав щирі почу(т, тт)я до (г, Г)а(н, нн)и. Перебуваючи на засла(н, нн)і в далеких (к, К)азахс…ких степах він присвятив їй зворушливу поезію “Г. З.”. Згодом написав наступний шедевр – “Якби зострілися ми знову…”. На/прикінці ХІХ столі(т, тт)я видатний (у, У)країнс…кий композитор (м, М)икола (л, Л)исенко поклав цю поезію на музику подарувавши світові чудовий романс.

2. Скласти речення за схемами:

[…] – […].

[…] : […].

[…]; […]; […].

3. Домашнє завдання.

Виписати 3 речення , що складаються із 3-4 частин.

Матеріал №8

Коли закриваються одні двері в щастя, відкриваються інші. 

Але ми часто занадто довго дивимося на закриті двері,

 щоб побачити, що нам відкрилося.

Хелен Келлер (Helen Keller)

Тема: використання складних речень із різними видами зв’язку в текстах різних стилів

  1. Пунктуаційно-орфографічний практикум.
  • Спишіть, розставляючи розділові знаки та розкриваючи дужки. Складні речення підкресліть.

Червона майстерня Карла Брюллова. На/стінах розмальованих червоною фарбою – полотна художників (Е,е)похи (В,в)ідродже(н, нн)я право/руч – роботи (В, в)енеціанова ліво/руч – господаря. По/під стінами стоять с(е, и) рвант д(и, е)вани й крісла роботи (І, і)талійських мастрів у центрі зали – довгий овальний стіл з різьбле(н, нн)ими стільцями. Право/руч – мольберт за яким працює художник з/боку – не/величкий столик. На серванті – погру(д, дд)я античних філософів. У/здовж центральної стіни – коло(н, нн)и зі свічниками.

Брю(л, лл)ов малює. На/впроти нього на театральному подіумі актор Краєвський читає “Дон Жуана”. За столиком чаюють Венеціанов і Григорович. Гості знявши верхній одяг сидять у жилетах і фраках різних кольорів і фасонів. Мода на короткий жилет поширилася з Франції де він дістав назву від театрального персонажа Жиля який його носив. Де/хто з модників носить декілька жилетів одночасно при/цьому спідній не/одмінно виглядає з/під верхнього. Актор Краєвський одягне(н,нн)ий у п’ять жилетів закінчивши читати “Дон Жуана” попрощався. Брюллов одягнений у три жилети поверх білої шовкової сорочки з невеличким жабо наносить останні штрихи на картину.

2. Складіть складні речення, що містять фразеологізми:

сьома вода на киселі, як корові сідло, баняк не варить

3. Домашнє завдання.

  • Виконати практикум та творче завдання.
  • Виписати уривок, що містить пряму мову

Матеріал №9

Життя вимірюється не кількістю наших вдохів,

 а кількістю моментів, від яких перехоплює дихання.

Майя Енджелоу (Maya Angelou)

Тема: Узагальнення й систематизація з теми “Складне речення з різними видами зв’язку”

  1. Повторення. Підготовка до контрольної роботи.

Складнопідрядні речення із кількома підрядними (презентація вчителя)

Безсполучникове складне речення (презентація вчителя)

2. Речення із різними видами зв’язку.

  • Списати, розставити знаки. Накреслити схеми речень. Написати, який зв’язок між частинами (сурядний, підрядний, безсполучниковий)
  1. Правда я зігнувся в бурі життьовій і тремтить останнє листя моїх мрій але в серці й досі ще огонь палає і рука то кобзу то меча тримає… 
  2. Коли до тебе прилечу засяє в сонці все навкруг як після теплого дощу в росу важкій зелений луг.
  3. Сьогодні є зелені свята зелена є трава моя душа була розп’ята сьогодні знов жива.
  4. Не китайкою покрились козацькії очі не вмили біле личко слізоньки дівочі орел вийняв карі очі на чужому полі біле личко вовки з’їли.

3. Пунктуаційний практикум.

  • Списати, розставити розділові знаки та розкрити дужки.

Не/подалік від обійстя Шевченків зібрався чи/малий гурт святково вбраних жінок закутаних квітчастими хустками з полотна а в де/кого були навіть шовкові чи вовняні. Деякі жінки одягли намітку поверх хустки чи очіпка – шапочки яку молодиці після весі(л, лл)я на людях не/знімають. За взу(т,тт)я їм слугують личаки постоли черевики чи чобітки.

Господині з/носять у складчину страви на/столах з’являються сало кров’янка печене й варене м’ясо яйця. І риби на/варили на/смажили на/солили на/в’ялили. З/носять і молочні продукти масло сири а також мед. Чи/мало готують страв з борошна затірку галушки вареники. Хліб переважно житній рідше – пшеничний та ячмінний а ще – коржі перепічки млинці й сметана до них.

Чи/мало тут і овочевих страв з капусти буряків моркви пастернаку та ріпи. Квашену капусту й огірки кладуть на столи. Є й цибуля і ягоди і всяка зеленина петрушка кропива кріп. У скляних чи керамічних горщиках ставлять різні кваси узвари та хмільний мед.

4. Домашнє завдання.

  • Виконати завдання 2, 3
  • Виписати речення із двокрапкою (при прямій мові, однорідних членах із узагальнюючим словом, безсполучниковому реченні)

Матеріал №10

Якщо вам запропонували місце на космічному кораблі,

 не запитуйте, яке місце! Встрибуйте всередину!

Шеріл Сендберг (Sheryl Sandberg)

Тема: Узагальнення й систематизація з теми “Складне речення з різними видами зв’язку”

  1. Повторення. Підготовка до контрольної роботи.

Складнопідрядні речення із кількома підрядними (презентація вчителя)

Безсполучникове складне речення (презентація вчителя)

2. Речення із різними видами зв’язку.

  • Списати, розставити знаки. Накреслити схеми речень. Написати, який зв’язок між частинами (сурядний, підрядний, безсполучниковий)
  1. І колишеться м’ята і тремтить далина і доріг тих багато а вітчизна одна.
  2. Сиплеться осипається листя гнуться горбляться берези плаче і посміхається крізь сльози осінь і напрошує журбу на мою наболілу душу.
  3. Заснути так щоб не почути в сні таємних землетрусів і розпуки яку несуть пісні та мужні руки обрубані катами на струні.

3. Пунктуаційний практикум.

  • Списати, розставити розділові знаки та розкрити дужки.

Унікальною природною пам/яткою яка нагадує долини річки (а, А)мазонки може по/хвалитися (в, В)олинь. Саме тут у 2007 році було створено Національний природний парк “Прип/ять – Стохід” що (з,с)кладається із заказників де поєдналися болота дюни та ліси. Його загальна площа становить майже сорок тисяч гектарів. Туристів сюди пр(и, е)ваблюють не/рукотворні лабіринти річок Прип’яті та Стоходу пливти якими на човні – не/повторне задоволе(н, нн)я.

Пр(е,и)родний світ парку дуже б(о,а)гатий та різном(о,а)нітний. Наприклад тут можна по/бачити реліктові дерева та чагарники а більшість тварин занесено до (ч,Ч)ервоної (к,К)ниги (у,У)країни. Крім того у парку є шість унікальних озер які на думку вчених вин(е,и)кли ще в до/льодниковий період і є багатими на гліцер(і,и)н.

Ця можливість припаде до смаку й шанувальникам давнини які в/подобають містечко (л, Л)юбешів з його історичними пам/ятками ХVІІ-ХVІІІ столі(т,тт)ь. Перед/усім тут варта у/ваги садиба (ч,Ч)арнецьких від якої на/жаль залишилися лише в/їзні ворота та ландшафтний парк. А ще цікаво побувати в/місцевому костелі й монастирі капуцинів.

4. Домашнє завдання.

  • Виконати завдання 2, 3
  • Виписати речення 3-4 із тире у складносурядному та безсполучниковому реченні.

Матеріал №11

Відчуйте попутний вітер у вашому вітрилі.

 Рухайтеся.Якщо немає вітру, беріться за весла.

Латинська приказка

Тема: Узагальнення й систематизація з теми “Складне речення з різними видами зв’язку”

  1. Повторення. Підготовка до контрольної роботи.

Складнопідрядні речення із кількома підрядними (презентація вчителя)

Безсполучникове складне речення (презентація вчителя)

2. Речення із різними видами зв’язку.

  • Списати, розставити знаки. Накреслити схеми речень. Написати, який зв’язок між частинами (сурядний, підрядний, безсполучниковий)
  1. Не згорнула ще не склала крил зима ще весною за сосною й не веснить загорнулось все в кожухи спить.
  2. Коли в дорогу ти збирався казала мати як прощавсь щоб і чужого научався й свого ніколи не цуравсь.
  3. Співучий шелест наших днів докотиться мов пісня розкаже хто хліба зростив яким у полі тісно.
  4. Якщо письменник любить свій народ і хоче йому всіляких благ то він  хоче й ще одного щоб про це знали люди.

3. Пунктуаційно-орфографічний практикум.

  • Списати, розставити розділові знаки та розкрити дужки.

Історія (х, Х)ерсонеса руїни якого знайдено на території сучасного (с, С)евастополя є частиною історії де/кількох держав (с, С)тародавньої (г,Г)реції (р, Р)иму та (в, В)ізантії. Саме тут згадно з літописом від/булося хрещення (к, К)нязя (в, В)олодимира який поширив (х, Х)ристиянство в (к, К)иївській державі.

Т(и, е)р(и, е)торія арх(и, е)ологічної пам/ятки охоплює межі старо/давнього (х, Х)ерсонеса (т, Т)аврійського що виник у V столі(т, тт)і до нашої (е, Е)ри. Місто було огоро(ж, дж)ено в(и, е)ликими оборо(н, нн)ими стінами й розплановано за схемою поширеною в давньо/грецькі часи. До/наших днів зб(и, е)реглося багато споруд елліністичний театр римська цитадель середньо/вічні хр(и, е)стиянські храми житлові квартали та майстерні.

Археологи дослі(д, дж)ують територію (х, Х)ерсонеса сто вісімдесят років. За/цей час відкрито більше тр(и, е)тини міста. Серед знахідок є унікальні а саме присяга громадян (х, Х)ерсонеса декрети фрески мозаїки християнські ікони. Загалом у музейному зібранні заповідника – понад двісті тисяч предметів старовини.

4. Домашнє завдання.

  • Виконати завдання 2, 3
  • Виписати речення 3-4 із крапкою із комою у безсполучниковому реченні.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *