Українська література: підруч. для 7 кл. загальноосвітн. навч. закл. / О.М.Авраменко. – К.: Грамота, 2015.
Урок №1
Освіта надає людині гідність, та й раб починає усвідомлювати,
що він не народжений для рабства.
Дені Дідро
Тема: Андрій Чайковський. Коротко про митця. «За сестрою». Відтворення історичних подій з позиції гуманізму. Напружений динамічний сюжет повісті
- Ознайомлення із біографією і творчістю А.Чайковського.
- Підручник, с. 73-74. Прочитайте спогади сучасників про письменника.
- Прочитайте про А.Чайковського у матеріалах сайту учителя. Складіть біографічну таблицю у зошиті.
2. Теорія літератури (записати у зошиті)
Історична повість – це епічний прозовий твір, побудований на історичному сюжеті, у якому відтворено певну епоху та її діячів.
Такий твір має безліч прикмет історичного минулого: імена людей, історичних героїв, описи старовинних звичаїв, згадки про історичні події тощо.
3. Читання повісті «За сестрою»
Підручник с.74-85
Аудіокнига (розділи 1-5)
Читати текст повністю на сайті учителя
4. Домашнє завдання
Прочитати 1-5 розділи.
Дайте письмову відповідь (с. 86, 9)
- Як ви вважаєте, поривання Павлуся виручити з неволі Ганнусю сильніші від братових чи батькових? Що вас вразило у характері цього хлопця?
Урок №2
Треба багато вчитися, щоб знати хоч трохи. Шарль Луї Монтеск’є
Тема: Образ Павлуся як утілення благородства і лицарства, сміливості і винахідливості. Родинні цінності й патріотизм у творі
- Дайте повні відповіді на питання за змістом твору А.Чайковського «За сестрою» (оцінювання)
- Як називалось село, у якому відбуваються події?
- Яке прізвище мала родина Павлуся?
- Назвіть членів родини Павлуся.
- Яке горе прийшло до мирних селян?
- Хто загинув на очах Павлуся? Де знаходився його старший брат? Що трапилось із батьком, сестрою?
- Що допомогло Павлусеві вискочити на коні із села? Чий це був кінь?
- Кого зустрів Павлусь у степу біля могили?
- Чи одразу козаки вирішили йти війною? Чому?
- Якими ви побачили козаків у воєнній справі?
- Як ставляться козаки до полонених?
2. Робота над розділами 6-7.
- Прочитати розділи повністю.
Скористайтесь матеріалами сайту учителя
Аудіокнига
- Розділ 6
- Розділ 7
Скорочено читати у підручнику с. 87-98
3. Домашнє завдання.
- Знати зміст 1-7 розділів.
- Виписати цитати до образу Павлуся (с. 87-88 підручника)
Урок №3
Навчання без роздумів – шкідливе,
роздуми без навчання – небезпечні.
Конфуцій
Тема: Шляхетність, відповідальність, мужність, вірність, життєлюбство запорозьких козаків.
- Дати відповіді на питання за змістом 6-7 розділів.
- Кого зустрів Павлусь у степу, як поїхав від козаків?
- Як вчинив із Павлусем Карим?
- Чому зрадів харциз?
- Як зруйнувалися мрії Карима?
- Який вирок винесли харцизяці козаки?
- Що одразу запропонували Павлусю татари-купці?
- Яке нове ім’я дали татари Павлусю?
- Який план придумав у татар Павлусь?
- Яку кару придумали татари за втечу для Павлуся?
- Чому татари змінили покарання для Павлуся?
- Читання розділів 8-9.
Підручник, с. 98-104
Аудіокнига
Читати повністю (скористуйтесь матеріалами сайту учителя)
3. Домашнє завдання.
- Дати відповіді на питання уроку (1)
- Розкажіть, якими ви уявили запорозьких козаків. Як вони виховували воєнні якості у Павлуся?
Урок №4
Те, що ми знаємо, – обмежено,
а те, що ми не знаємо, – нескінченно.
П’єр-Симон Лаплас
Тема: Використання в повісті фольклорних мотивів, засобів
- Теорія літератури.
Композиція – побудова твору, розміщення й співвідношення всіх його складових частин (компонентів), порядок розгортання подій і розташування персонажів.
2. Композиція повісті.
- Перепишіть у зошит композицію повісті А.Чайковського “За сестрою”
ЕКСПОЗИЦІЯ
Опис села Спасівки та родини Судаків.
ЗАВ’ЯЗКА
Напад татар.
РОЗВИТОК ДІЇ
- Утеча Павлуся, його поранення й рятування козаком Семеном Непорадним;
- Козаки відбивають у татар полонених;
- Павлусь знаходить брата й відправляється на пошуки сестри;
- Хлопець потрапляє у полон до татар та тікає від них.
КУЛЬМІНАЦІЯ
Павлуся мають покарати, можливо, до смерті.
РОЗВИТОК ДІЇ
Приїзд мули, розшуки сина Дівлет-гірея
РОЗВ’ЯЗКА
Павлусь рятує себе та сестру за допомогою хитрого плану.
3. Теорія літератури.
Романтичний герой – така художня іпостась ліричного героя, коли він нічого спільного з автором і читачами відповідного твору не має, зате наділений рисами історичної особи, реальної людини чи персоніфікованої рослини, планети, природи, від імені якої виголошує свої думки і погляди.
Павлусь – романтичний герой. Незважаючи на те, що він весь час потрапляє у складні ситуації, хлопець залишається мужнім, вивчає “воєнне діло” і рятує себе та свою сестру від загибелі.
4. Перевірте свої знання, використавши learningapps.org – тестові завдання із зворотньою відповіддю.
Фото або скріншот останнього завдання надішліть разом із виконаною класною і домашньою роботами.
Прочитайте запитання, натисніть на правильну відповідь, у правому кутку знайдіть квадратик із галочкою, натисніть на нього. Правильна відповідь підсвітиться. Щоб перейти до наступного питання, натисніть на стрілочку у тому ж самому правому кутку. Останній тест завершити у вспливаючому вікні ОК. Оцінку побачите вгорі. Зробіть сріншот.
5. Домашнє завдання.
- Розкажіть про свої враження про долю української дівчини полонянки.
- Надішліть скріншот виконаного тесту та класної роботи.