Нове на сайті
Download Free FREE High-quality Joomla! Designs • Premium Joomla 3 Templates BIGtheme.net
Головна / Науково-дослідницька робота / Застосування інтерактивних методів роботи на уроках у період дистанційного навчання (Із практичного досвіду вчителя української мови та літератури Тихомирової К.В.)

Застосування інтерактивних методів роботи на уроках у період дистанційного навчання (Із практичного досвіду вчителя української мови та літератури Тихомирової К.В.)

Під час дистанційної форми навчання вчитель зобов’язаний виконувати освітню програму для досягнення учнями передбачених результатів, тобто надавати інформацію щодо обсягу та змісту навчального матеріалу, завдань на його закріплення, перевіряти й оцінювати їх та надавати відгуки на виконані завдання. У ході планування навантаження кожного заняття слід мати на увазі, що самостійне опрацювання матеріалу учнями триває довше, аніж виклад цього матеріалу вчителем. Тому завдання повинні бути лаконічними, що чітко ілюструють та дають учням можливість якнайшвидше розібратись у новому матеріалі, зробити його цікавим та оригінальним.

Для створення та викладення матеріалів уроку я використовую Google-документи. Суттєвою перевагою такої форми є зручність оформлення записів, вбудований словник, що дає можливість моментально виправити раптову помилку, можливість вставлення зображень із інтернету, оминаючи пошук через браузер, або матеріалів із диску комп’ютера. Усі посилання учням можна одразу відкривати у документі (презентації, ігри, окремі текстові документи, таблиці, користування YouTube-каналом, перехід на інші обрані та довірені сайти, учнівський форум, створення листа на електронну пошту вчителя). Учні можуть звернутись із питанням до вчителя в окремому вікні для коментувань у документі, виділивши незрозуміле завдання. Google-документ швидко інтегрується у шкільний Google-сайт у вигляді гіперпосилання на названий урок. Зміст Google-документу зберігається одразу, тому не варто хвилюватися через раптовий перепад в електромережі, відключення інтернету, помилки програмного забезпечення комп’ютера.

Google-презентації також виконуються швидше, ніж програмі PowerPoint,  бо доступні зручніші макети, форматування тексту, естетичне оформлення слайду, пошук ілюстративного матеріалу в інтернеті або з диску комп’ютера, вставлення таблиць, списків, YouTube-роликів, аудіозаписів. Для ведення презентацій у режимі ZOOM зручно користуватись електронним курсором-указкою, мати меню із списком слайдів.

Google-тести я використовую для контрольної перевірки знань. Обов’язково перед першим проведенням такої форми роботи потрібно скласти детальну інструкцію щодо виконання, підпису і відправлення роботи. Діти знають про автоматичну перевірку контрольної, тому вважають оцінювання власних знань об’єктивним, намагаються краще підготуватись до тесту.

У своїй практиці під час дистанційного навчання я використовувала різні інтерактивні ігри, презентації під час проведення онлайн уроків у режимі Zoom. Однією з найдоступніших платформ для створення практичних вправ є https://learningapps.org/

LearningApps.org – онлайн-сервіс, який дозволяє створювати інтерактивні вправи. Їх можна використовувати в роботі у якості  індивідуальних завдань як для окремих учнів, так і у роботі з групою, дозволяє створювати вправи різних типів на різні теми. Цей сервіс є додатком Web 2.0 для підтримки освітніх процесів.

C:\Users\User\Downloads\IMG-3cd01021a1b55bb736b7fa81752bdd26-V.jpg

Вправа, яку я найбільше використовувала на уроках української літератури під час вивчення великих епічних творів – «Вікторина». У тілі цього інтерактивного завдання можна розташувати до 20 питань та до 8 варіантів відповідей, включно із правильною. В кінці проходження цього завдання, схожого на тест, видається результат у формі відсотка та кількості правильних відповідей. Результативність проходження цієї гри полягає у тому, що її можна проходити безліч разів, поки учень не побачить, що повністю справився із усіма завданнями, а таким чином вивчив деталі твору, що вивчається. Вправу доцільно використовувати на уроках узагальнення та систематизації матеріалу, закріплення вивченого як з літератури, так і з мови.

(Робота Хоменка Владислава, 7-Г клас, українська література, «Г.Тютюнник  «Климко»)

На уроках вивчення нової теми після розгляду теоретичного матеріалу та первинного ознайомлення із навчальним матеріалом можна виконати вправу «Класифікація», яка дає можливість розподілити за ознаками мовний матеріал або певні ознаки. Вправу доцільно використовувати також під час закріплення, повторення та узагальнення матеріалу. Після цієї гри діти набагато швидше самостійно виконують подібні завдання із підручника.

C:\Users\User\Downloads\photo5402575238232912269.jpg

(Робота Смалюги Івана, 6-Г, українська мова, «Відмінювання іменників»)

Самостійно писати учням у відведеному віконечку гри дозволяє завдання «Вільна текстова відповідь», яку можна використовувати паралельно із виконанням основних вправ із підручника. Дітям стає цікаво після завершення і перевірки завдання, чи справились вони із поставленою задачею. Якщо була помилка, то гру можна виконати ще раз и запам’ятати краще правило.

(Робота Чаус Софії, 6-В клас, “Словотвір”)

Інтерактивні ігри, створені на ресурсі LearningApps.org, завжди сприймаються дітьми із радістю, настроєм сюрпризу та цікавої загадки. Веселі «Кросворди» із ілюстраціями-підказками правильної відповіді, зручне їх  складання, можливість зашифрувати ключове поняття уроку роблять роботу жвавою, невимушеною.

 Розширення поля читання, розвиток уваги, зосередженість, кмітливість розвивають ігри із зашифрованими у полі інших букв словами («Знайти слово»). Вправа одразу викликає зацікавленість, жагу до змагань знайти слово першим, активізує роботу у групі. Віднайдені слова доцільно використати у подальших вправах, які логічно пов’язуються із розкриттям теми та мети уроку.

Вправи із створенням пар «питання»-«відповідь», «ознака»-«її назва» і т.п. спрямовані на розвиток логічного мислення, зорової пам’яті, швидкого виділення головного із навчального матеріалу («Знайти пару»)

(Робота Попович Валерії, 9-В клас, фрагмент вивчення елементів ділового мовлення у темі «Складне речення» із використанням матеріалів проєкту «Вивчай та розрізняй»)

Продовжити це спрямування у розвитку мислення учнів можна  інтерактивною грою, що містить пропущені рядки («Заповнити пропуски»). У тіло гри можна вставити посилання на документ, статтю, яку треба засвоїти. До цієї гри потім можна додавати різноманітні творчі завдання, спрямовані на роботу із текстом: наприклад, дописати відновлений текст по пам’яті, скласти речення за вказаними схемами, об’єднати зміст декількох речень в одне і т.д.

Азарту справжньої комп’ютерної гри додає вправа «Скачки», у яку можна грати одному учневі із персональним віртуальним суперником (штучним інтелектом) або об’єднавши дітей у групу. Навіть найскладніші об’ємні правила запам’ятовуються легко і невимушено. У тіло гри можна вставляти завдання будь-які  завдання, що спонукають до миттєвої відповіді і прийняття рішення.

(Робота Вероніки Шматухи, 6-Г, українська мова «Відмінювання іменників») 

Почути знайомий голос вчителя дітям цікаво під час прослуховування створених мною аудіокниг, озвучування текстів диктантів, переказів, матеріалів для творчих робіт із розвитку зв’язного мовлення. Не завжди в інтернеті можна знайти саме той уривок, який заплановано для текстуального засвоєння на уроці, тому стають у нагоді учням створені мною аудіозаписи із читанням тексту. Діти звикають до манери диктування, інтонаційних форм мовлення вчителя, тому запис інших голосів може їх ввести у ступор і не дати бажаних дітьми результатів у написанні роботи під диктовку або сприйняття тексту для запам’ятовування. Проведені уроки у режимі ZOOM змонтовані у відеозаписи, що дає можливість дітям, які за певних причин не приєдналися своєчасно до конференції, переглянути урок у зручний для них час, або повторити матеріал при повторному перегляді. Дуже зручно збирати подібні аудіоматеріали та відеоматеріали у плейлист на власному каналі YouTube

Обговорити питання теми, що вивчається, із однокласниками та вчителем, задати запитання, з’ясувати помилки можна на форумі. Форум  – найпоширеніша форма спілкування вчителя й учнів у дистанційному навчанні. Кожний форум присвячений певній проблемі або темі. Модератор форуму, тобто вчитель, реалізує обговорення, стимулюючи питаннями, повідомленнями, новою цікавою інформацією. 

Дослідженням рівня підготовки до уроків, виконання домашніх завдань та труднощів, які при цьому виникають, використання матеріалів та власного здобуття додаткової інформації стало анкетування, яке створено у форматі  Google-форми. Анкета є достатньо гнучким інструментом, оскільки питання можна ставити безліччю різних способів. Вона розташована на сторінці шкільного Google-сайту, має віджет із посиланням на персональному сайті учителя Тихомирової К.В. та посилання надсилалось у кожному електронному листі-відповіді після перевірки домашнього завдання. Результати анкетування містяться у вигляді діаграм.

Базовою роботою із навчальним контентом як у звичайному режимі шкільної роботи, так і під час дистанційного навчання я вважаю використання матеріалів персонального сайту.

«Персональний сайт учителя української мови та літератури Тихомирової Катерини Валентинівни» розпочав своє існування 06.02.2016р., був розміщений на ресурсах хостингу «Україна» https://www.ukraine.com.ua, отримав адресу https://ukrland.in.ua, зареєстровану на національному реєстраторі доменних назв Imena.ua, створений на платформі українського дистрибутиву Wordpress, найпоширенішого у світі та безкоштовного програмного забезпечення для розробки блогів, має тематичне візуальне Premium-оформлення Sahifa від єгипетських дизайнерів творчого об’єднання TieLabs

Цей сайт створено для учнів загальноосвітніх шкіл, ліцеїв та гімназій, профільного вивчення української мови та літератури, а також для тих, хто бажає підвищити свій рівень знань. Сайт постійно поповнюється новими матеріалами. Теги у кінці кожної сторінки систематизують інформацію у блоки: за класом, за предметом, за письменником та ін. Наприклад, якщо Ви натиснете на тег “прізвище письменника”, то відкриються усі записи за даною темою. 

Структура сайту має такі розділи:

  • Українська мова. Теоретичний матеріал від 5 до 11 класу.
  • Українська література. Твори для читання за програмою, із позакласного читання та літератури рідного краю, що подаються повністю. Критика.
  • Екранізації відомих творів та документальні фільми.
  • Дистанційне навчання: словники, тестові завдання, інтерактивні ігри, розроблені на ресурсі https://learningapps.org/user/tykhomirova k.v.  
  • Інтеграція до сайту відеороликів із власного YouTube-каналу, що містить презентації з української мови та літератури, аудіозаписи (диктанти, матеріали для переказів, аудіокниги, роз’яснення теоретичного матеріалу), відеоуроки.
  • Біографії письменників: статті, презентації, відеопрограми провідних телеканалів, фільми, засновані на біографічних матеріалах.
  • Дитяча творчість: казки та оповіді учнів Чернігівського ліцею №32, презентації виступів учасників МАН, фото заходів.
  • Додаткова корисна інформація: методичні матеріали, інформація для батьків, поради психолога, посилання на освітні ресурси, цікаві факти про рідне місто Чернігів.

Слоганом сайту є слова Т.Фулпера: «Якщо ви володієте знанням, дайте іншим запалити від нього свої світильники». 

На головній сторінці розташовано кнопки із посиланнями на основні словники з української філології, «Новий український правопис», віджет для гостей сайту «Чернігів – місто легенд», кнопка із посиланням на сторінку Facebook Міністерства науки та освіти України, блок нових матеріалів, який містить 10 останніх публікацій на сайті. За період із лютого 2016 по січень 2021 опубліковано 596 записів за вище переліченими тематичними блоками. Кожний запис в кінці має віджет «Смайл» для оцінки наданої інформації.

Завершує оформлення сторінки короткі відомості про вчителя Тихомирову К.В. та Чернігівський ліцей №32, у якому працює.

Кожен опублікований запис містить справа панель віджетів: 

  • «Почати спілкування» для зареєстрованих користувачів; 
  • «Пошук» матеріалів сайту, який чутливий до ключового слова у назві та тексті запису; 
  • додаткове меню із посиланнями на сторінки записів, зокрема на бібліотеку чернігівських письменників; 
  • «Тихомирова К.В. на YouTube та Learningapps» із банерами, що містять посилання на відповідні ресурси; 
  • окремий банер із посиланням на «Словники України on-line»; 
  • віджет «Пошук за тегами в кінці сторінки» містить банер-інструкцію про користування тегами для комплексного пошуку за темою; 
  • слайдер із посиланнями на відеозаписи фільмів та телепрограм; 
  • віджет із Google-формою «Опитування щодо організації навчального процесу»; 
  • віджет із банером, що містить посилання на сайт Освіта.ua: «Тести ЗНО онлайн»; 
  • змінний (рандомний) віджет «Біографії письменників» із фото, які ведуть до сторінок із записами конкретного життєпису; 
  • віджет «Дистанційне навчання (карантин)», що містить банер із посиланням на персональну сторінку вчителя на Google-сайті ліцею. Ця сторінка містить посилання Google-документи уроків, електронний щоденник учнів, учнівський форум, Google-календар із розкладом уроків; 
  • віджет «Яку професію обрати? Тест Work.ua» (90 запитань, спрямованих на розкриття власних здібностей та здійснення правильного вибору майбутньої професії); 
  • віджет «Сергій та Тетяна Дзюби. Відомі на весь світ чернігівські митці», де у рандомному порядку поставлено твори письменників;
  • віджет «Зворотній зв’язок», який містить віконця для складання листа вчителеві.

Деякі матеріали статей сайту мають оригінально розроблені версії для друку, які доступні на Google-ресурсі для резервного зберігання файлів Google Диску. Їх можна читати, скачувати і друкувати.

Особливістю сторінок «Українська мова» є розробки теоретичного матеріалу 5-11 класів за матеріалами шкільних підручників та навчальних посібників. Документи можна читати за посиланнями, вони містять багато таблиць, схем, навчальний матеріал подано стисло, конкретно, науково послідовно. Розроблені документи містять відомості як з теорії мови, так і з розвитку зв’язного  мовлення.

На сторінках «Українська література» за класами подані повні тексти творів для вивчення за програмою та із позакласного читання, біографічні матеріали про письменників. Зібрана повна колекція відеотеки за програмою з літератури 5-11 класів. На сторінці «Дистанційне навчання» викладено тести за класами для надання додаткових завдань в індивідуальному порядку учням з тем програми з мови, рекомендації щодо написання різних видів письмових робіт, окремі теоретичні пам’ятки.

Учні можуть переглянути фільми за програмовими творами, читати книги в онлайн-режимі, виконувати тестові завдання, для 11-класників є можливість виконання завдань ЗНО усіх минулих років.

На сторінці «Інформація для батьків» розміщені серії записів  з презентаціями матеріалів з питань виховання дітей, література для читання. Продовженням цієї роботи знаходимо на сторінці «Поради психолога», на якій містяться посилання на читання книг з психології для батьків та вчителів, теоретичний матеріал з психології шкільного віку.

На сторінці «Корисні посилання» винесені посилання на шкільний сайт ліцею №32, учителів, які теж розробили власні сайти та блоги. Особливістю цієї сторінки є посилання на сайти бібліотек України, енциклопедичний матеріал, з якого використовувалися матеріали для створення документів. Таким чином, учні мають можливість самостійно творчо продовжити роботу з теми, навіть перейти до вивчення матеріалів з інших предметів, скориставшись поданими переходами на сторонні ресурси.

На сторінці «Авторські права» дублюються посилання на матеріали, які учитель Тихомирова К.В. розробила сама, містяться сертифікати друкованих уроків, презентації, плани-конспекти уроків. Розміщення наукових матеріалів з педагогіки та методики знаходиться на сторінці «Науково-дослідницька діяльність».

З метою поширення світогляду учнів розроблена сторінка «Гуртом до Пізнайка!» на якій розміщуються цікаві матеріали з історії Чернігова, України, краєзнавства.

На сторінці «Дитяча творчість» розміщуються найкращі твори учнів.

Сторінка «Виховна робота» містить матеріали для проведення класних годин, бесід з виховної роботи, тематичних презентацій.

Аналітика сайту.

Згідно даних ресурсу Google-аналітики з усіх куточків України із 06.02.2016 по 29.03.2017 кількість переглядів на сайті становила 33 094. ; за 01.01.2018 по 01.01.2019 загальна кількість користувачів склала 117 337; 01.01.2019 по 01.01.2020 загальна кількість користувачів склала 212 005; за 01.01.2020 по 01.01.2021 загальна кількість користувачів склала 55 920.

ПеріодЗагальна кількість користувачівКількість опублікованих записів
06.02.2016 – 29.03.201733 094263
01.01.2018 – 01.01.2019117 337401 (+138)
01.01.2019 – 01.01.2020212 005477 (+76)
01.01.2020 – 01.01.202155 920570 (+93)
01.01.2021 – 29.01.202110 117593 (+23)
Усього переглядів сторінок з 06.02.2016 по 29.01.2021    1 587 717

Згідно даних ресурсу Search Console за останні 28 днів січня 2021 через органічний пошук Google сайт було показано близько 214 тисяч разів за різними запитами, було здійснено 10,1 тисячі кліків. Середня позиція сайту у пошуку Google – 7,9.

Кількість переглядів із 01.01.2021 по 28.01.2021Кількість кліків із 01.01.2021 по 28.01.2021Середня позиція у пошуку
Близько 214 тисячБлизько 10,1 тисячі7,9

На сайт «Укрленд» є зовнішні посилання: «Національна бібліотека України для дітей», «Спеціалізована школа №91 м. Києва», «Сайт Blogspot», сайт «Wikipedia», «Київська обласна бібліотека для юнацтва», «На урок», «Освіта.ua», «Херсонський державний університет», Сайт новин «Opinionua.com», сайт Волинської обласної бібліотеки для дітей м. Луцьк.

Кількість переглядів на новоствореному YouTube каналі із 18.11.2020 по 28.01.01.2021 становить 5 894. Кількість підписників  – 32. Кількість завантажених відео – 67.

Кількість переглядів на YouTube каналі із 18.11.2020 по 28.01.01.2021Кількість підписниківіз 18.11.2020 по 28.01.01.2021  Кількість завантажених відео із 18.11.2020 по 28.01.01.2021
5 8943267

Сайт Ukrland, канал на YouTube та інтерактивні вправи на Learningapps взаємопов’язані між собою зі методичною метою надати цілісну навчально-практичну допомогу у засвоєнні учнями певної теми.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *