Нове на сайті
Download Free FREE High-quality Joomla! Designs • Premium Joomla 3 Templates BIGtheme.net
Головна / Дистанційне навчання / Іменник. Уроки за темою під час дистанційного навчання. 6 клас

Іменник. Уроки за темою під час дистанційного навчання. 6 клас

“Українська мова: підруч. для 6 кл. загальноосвіт. навч. закл. / О.П. Глазова. – К.: Видавничий дім “Освіта”, 2014.

Урок №1

Вічно вчитися, але – не вічно отримувати уроки. 

Григорій Ландау

Тема: ІМЕННИК. Повторення вивченого про самостійні частини мови. Загальна характеристика частин  мови. Іменник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

  1. Узагальнення вивченого про частини мови.
  • Який мовознавчий розділ вивчає частини мови? (слово-відповідь)
  • Скільки самостійних частин мови? (цифра-відповідь)
  • Скільки службових частин мови? (цифра-відповідь)
  • Яка частина мови не належить ні до самостійних, ні до службових частин мови? (слово-відповідь)

Для побудови відповіді скористайтесь підручником на с. 94 – 95.

 (Відповіді записати у вигляді слів-шифру: (…, …, …, …) – 2 слова, 2 цифри)

2. Теоретичний матеріал.

Підручник, с.96

3. Аналізування мовного матеріалу.

Впр. 202 (письм.)

  • Перепишіть речення, біля іменників у дужках позначте їх рід. число, відмінок)
  • Підкресліть усі члени речення.
  • (Відмінки та їх питання на с. 105)

4. Розряди іменників за значенням. Істоти та неістоти.

Істоти відповідають на питання ХТО?, неістоти – на питання ЩО?

  • Наведіть 5 прикладів істот і 5 прикладів неістот. Запишіть їх.

5. Власні та загальні назви.

  • Прочитайте правило на с. 97-98

Впр. 205 (письм.)

На 4-6б. – переписати речення 1-2

На 7-9б. – переписати речення 1-4

На 10-12б. – переписати речення 1-6

6. Домашнє завдання.

Вивчити с. 94-98; впр. 200(письм.)

Урок №2

Тема: Іменники загальні й власні, конкретні та абстрактні (повторення і поглиблення). Збірні іменники. Велика буква й лапки у власних назвах.

  1. Розряди іменників за значенням.
  • власні та загальні
  • істоти та неістоти
  • абстрактні та конкретні

Теоретичний матеріал.

Підручник, с. 99 (конкретні та абстрактні)

Конкретні іменники піддаються лічбі, мають форму; їх можна побачити, до них можна доторкнутись.

Абстрактні іменники цих властивостей не мають.

2. Розподільний самодиктант.

Впр. 206 (письм.)

Розподілити іменники на 2 стовпчики: абстрактні та конкретні.

3. Повторення.

  • Запишіть 5-7 іменників – власних назв, різних за значенням (див. с. 97)

4. Домашнє завдання.

Вивчити с. 94-99; впр. 204 (письм.)

Урок №3

Усяка школа славна не числом, а славою своїх учнів.

(М. Пирогов)

Тема: Рід іменників (повторення). Іменники спільного роду. Граматична помилка, умовне позначення її (практично)

  1. Новий матеріал.

Підручник, с. 100-101

Презентація вчителя.

2. Мовні спостереження.

Впр. 208 (усно)

  • Відгадайте загадки. Визначте рід іменників-відгадок (запишіть лише відгадки)

3. Конструювання.

Впр. 210 (письм.)

– Утворіть іменник на позначення протилежної статі (за зразком).

На 4-6б. – 5 прикладів

На 7-9б. – 9 прикладів

На 10-12б. – 12 прикладів

4. Вправа на запам’ятовування.

Впр. 212 (письм.)

  • Скориставшись словником, визначте рід поданих іменників. 
  • Доберіть до них означення (який?)

5. Творча робота. Спільний рід.

Впр. 214 (письм.)

– Скориставшись довідкою, доповніть прислів’я.

6. Домашнє завдання.

Вивчити с. 100-101; впр. 215 (письм.)

Урок №4

Жити – значить працювати. Праця є життя людини. 

Вольтер

Тема: МР(п) Контрольний письмовий переказ художнього тексту, що містить опис приміщення.

  1. Прослухати аудіозапис тексту. Читає учитель.
  1. Складіть план прослуханого тексту.
  2. Увімкніть аудіозапис ще раз.
  3. Напишіть переказ на чернетку.
  4. Перечитайте чернетку переказу, відредагуйте.
  5. Перепишіть роботу начисто.

Урок №5

Наші знання – це сума того, чого ми навчилися, й того, що ми забули.

                        (М.Ебнер-Ешенбах)

Тема: Число іменників (повторення). Іменники, що мають форму тільки однини або тільки множини

  1. Кросворд.
  •  Натисніть ОК і почніть розгадування.
  • Щоб розгадати кросворд, наведіть курсор на цифру загаданого слова. Ви побачите зображення відгадки. Напишіть відгадку у окремому вікні. Якщо помилились із буквою, то на неправильну напишіть правильну букву. Натисніть кнопку із гачком-стрілкою поруч із словом.
  • Прочитайте ключ-розгадку під кросвордом.
  • Запишіть у зошиті слова-відгадки у будь-якій послідовності та ключ-розгадку.

Кросворд можна проходити неодноразово.

2. Теоретичний матеріал.

Підручник, с. 103.

3. Мовні спостереження.

Впр. 218 (письм.)

  • Спишіть речення. Над іменниками, що вживаються і в однині, і в множині надпишіть О/М. Над іменниками, що вживаються тільки в однині – О, які тільки у множині – М.

4. Теоретичний матеріал.

Підручник, с. 104

Прийом використання іменника, який вживається лише в однині, у формі множини із метою узагальнення однорідних явищ називається метонімією.

5. Творче завдання.

  • (10-12б.) Наведіть приклади іменників, що вживаються лише в однині або лише у множині (5-6 на кожний).

6. Деформований текст.

Впр. 219 (письм.)

  • Скориставшись довідкою, доповніть прислів’я збірними іменниками. 
  • Визначте число збірних іменників.

7. Моделювання.

Впр. 220 (письм.)

  • Утворіть пари із спільнокореневими збірними іменниками.

На 10-12б. – 8 пар.

На 7-9б. – 5 пар.

На 4-6б. – 2-3 пари.

8. Домашнє завдання.

Вивчити с. 103-105; впр. 222 (письм.)

Урок №6

Я не знаю інших ознак переваги, крім доброти.          

 Людвіг ван Бетховен

Тема: Рід, число іменників. Тренувальні вправи.

  1. Розподільна робота.
  • Виконайте завдання на ресурсі learningapps.org . Знайдіть для іменників відповідний рід.

Натисніть ОК та почніть вправу. Мишкою перетягніть слово у білому прямокутнику, як з’явилось посередині, до потрібної категорії роду іменників. Якщо ви побачили свою помилку, то перетягніть помилково розташоване слово до потрібного прямокутника. Вкінці вправи натисніть на синій квадратик із галочкою у правому нижньому кутку. Ви побачите свій результат. якщо вам він не сподобався, то пройдіть вправу ще раз.

Фото або скріншот виконаної роботи надішліть.

2. Деформований текст.

Правопис великої та малої букви (повторення).

Впр. 205 (письм.)

  • Вставте пропущені букви.
  • На 10-12б. – речення 1-6

На 7-9б. – речення 1-4

На 4-6б. – речення 1-2

3. Вживання однієї форми числа замість іншої.

Підручник, с. 104-105 (повторити правило)

Впр. 221 (письм.)

  • Спишіть, підкресліть іменники, які вжиті у формі множини замість однини.

4. Домашнє завдання.

Повторити с. 94-101; впр. 213 (письм.)Підкресліть іменники спільного роду. Над ними позначте СП.р.

Урок №7

Найскладніше почати діяти, 

все інше залежить тільки від наполегливості. 

                              Амелія Ергарт

11.12.2020                              6-В               Українська мова

Тема: Відмінки іменників. Кличний відмінок. Особливості написання іменників у кличному відмінку.

  1. Розминка. Повторення вивченого.

Кросворд 

  • Визначте рід іменників-відгадок. Який іменник не співпадає із усіма іншими у роді?
  • Яке ключове слово відгадали? Як ви розумієте цей термін?

2. Новий матеріал.

Презентація “Відмінювання іменників”

3. Інтерактивна вправа на ресурсі learningapps.org. Мовні дослідження.

“Знайди відміну іменника”

  • Перетягніть іменники у потрібну відміну. Скористайтесь останнім слайдом презентації або підручником на с. 107

4. Розподільний диктант. Кольорове сигналізування.

  • Запишіть іменники у 4 стовпчики за відмінами. Перевіряйте себе за кольоровим сигналом учителя.

Вправа 225 (письм.) (частково)

5. Визначення відмін іменників у контексті.

Впр. 223 (1 речення)

  • Запишіть перше речення, визначте відміну кожного іменника.
  • Які слова у цьому реченні вказують на особи, але не називають їх? 

6. Вивчення відмінкових закінчень іменників у кличному відмінку.

Презентація “Кличний відмінок іменників”

7. Введення форми кличного відмінка іменників у контекст.

  • Утворити звертання, використовуючи слова ввічливості.

Добрий день, (Ігор, Богдан)

Будьте здорові, (Олег, Назар)

На все добре, (Сергій, Ілля)

Будь ласка, (Настя, Павло)

Спасибі, (Юрій, Михайло)

Вітаю тебе, (Наталя, Ганнуся)

8. “Оберіть правильну відповідь”.

Гра “Скачки” на ресурсі learningapps.org.

  • Оберіть варіант ГРАТИ ОДНОМУ. Ваши суперником буде комп’ютер.
  • Оберіть правильну відповідь і натисніть справа від слова галочку.
  • Якщо відповідь правильна, вона засвітиться зеленим. Якщо ви помилились, швидко натисніть на зелений варіант, щоб встигнути обіграти комп’ютер.
  • Після завершення перегонів вам буде оголошено результат у нижньому рядку.
  • Запишіть правильну форму кличного відмінка у зошит.

Чумак, пасажир, хлопець, коваль, мудрець, герой.

9. Домашнє завдання.

Вивчити с. 107, матеріали презентацій; впр. 226 (письм.)

  • Списати речення, визначити відміни іменників.

Запис уроку

Урок №8

Здійснюйте добро, поки ви існуєте.

                                          Д. Дідро

Тема: Відмінки іменників. Поділ іменників на відміни і групи

  1. Поділ іменників на відміни.

Презентація (повторення)

2. Розподільчий самодиктант

  • Поділити на відміни іменники (вибірково впр. 225)

Душа, дихання, вчинок, золото, зілля, звістка, різнотрав’я, щастя, курча, читання, місяць, калюжа, тополя, роздоріжжя, мета, ніч, велич, честь, скрипка, скринька, олія, мораль. ягня, сороча, тім’я, вим’я, вороня.

3. Кличний відмінок.

Презентація (повторення)

4. Деформований текст.

Впр. 224 (письм.)

  • Поставити іменники для форми звертання у кличному відмінку.

5. Домашнє завдання.

Вивчити с. 105-107; впр. 223 (письм.)

  • Позначте ВІДМІНИ ІМЕННИКІВ

Урок №9

Тема: МР(у) Усний твір-опис приміщення на основі особистих вражень у художньому стилі. Визначення ролі іменників в описі приміщення

  1. Робота із підручником.

Підручник, с. 47

2. Опрацювання текстів-описів приміщень.

Впр. 81 (усно)

  • Прочитайте варіанти описів приміщень.
  • Напишіть у одному-двох  реченнях про ставлення автора до кожної із осель. (На мою думку, …, бо…)

3. Орієнтовний план опису приміщення.

  • Прочитайте план опису приміщення.

Підручник, с. 48.

4. Домашнє завдання.

Складіть письмово опис своєї кімнати (5-6 речень)

Урок №10

Неосмислене життя не варте того, щоб його прожити.                       Сократ

Тема: Відмінювання іменників І відміни

  1. Новий матеріал.

Презентація вчителя.

Підручник, с. 108-113

2. Розподільний самодиктант

Впр. 228 (письм.)

  • Розподілити іменники І відміни за групами

На 10-12б. – 25 слів

На 7-9б.    –  18-12сл.

На 4-6б.    – 10-15сл.

3. Особливості відмінювання іменників І відміни в орудному відмінку однини.

Впр. 231 (письм.)

  • Запишіть парами іменники (Н.в. – Ор.в.)

На 10-12б.   – 16 слів

На  7-9б.      – 10 сл.

На 4-6б.       – 6 сл.

4. Особливості відмінювання іменників І відміни множини в місцевому відмінку. Деформований текст. Впр. 241 (письм.) Розкрити дужки, записати іменник

5. Домашнє завдання.

Вивчити с. 108 -113; впр. 233 (письм.)

Урок №11

Джерело зла є марнославство, а джерело добра – милосердя.

                  Франсуа Рене де Шатобріан

Тема: Відмінювання іменників ІІ відміни

  1. Новий матеріал.

Презентація вчителя

“Відмінювання іменників ІІ відміни”

2. Робота з підручником, с. 114-115

3. Гра “Знайди групу іменника”

4. Розподільний диктант.

Впр. 242 (письм.)

  • Записати іменники ІІ відміни за групами

5. Розподільний диктант.

Впр. 245 (письм.)

6. Визначення груп іменників, відмінків, числа у контексті

Красиве село Очеретки. Удосвіта вкривається легким туманцем, а на сході сонця прояснюються зелені садки. А про квітник – і говорити не доводиться! Він схожий на густо вишитий рушник.

7. Домашнє завдання.

Вивчити с. 114-115; впр. 244 (письм.)

Урок №12

Перемога – це ще не все, все – це постійне бажання перемагати.

                                   Вінс Ломбарді

Тема: Особливості відмінювання іменників чоловічого роду в родовому відмінку. Букви -А, (-Я), -У, (-Ю) в закінченнях іменників чоловічого роду ІІ відміни

  1. Новий матеріал.

Підручник, с. 116-117 (таблиця) ВИВЧИТИ!

ЛАЙФХАКИ ДЛЯ ЗАПАМ’ЯТОВУВАННЯ ПРАВИЛА

  • Неодноразово вмикати аудіозапис.

2. Моделювання.

Впр. 246 (письм.)

  • Скориставшись таблицею підручника та аудіозаписом розширеного пояснення правила, поставте іменники у формі родового відмінка однини.
  • Закінчення виділіть.

3. Деформований текст.

Впр. 248 (письм.)

  • Запишіть речення, ставлячи іменники у потрібній формі. 
  • Закінчення виділіть.

4. Закінчення іменників ІІ відміни чоловічого роду однини залежно від значення.

(Спирайтесь на розмежування конкретні – абстрактні)

Підручник, с. 118

5. Аналізування мовного матеріалу.

Впр. 250, 251 (усно)

  • Прослідкуйте, як змінилось закінчення іменника залежно від значення.
  • На 10-12б. наведіть 2-3 власних приклади (скористайтесь матеріалами сайту учителя)

6. Закінчення іменників ІІ відміни у родовому відмінку однини залежно від групи.

Впр. 252 (письм.)

  • Оберіть закінчення -А або -Я, визначивши групу іменника

7. Домашнє завдання.

Вивчити с. 116-118, аудіозаписи; впр. 249 (письм.)

Урок №13

Варто тільки повірити, що ви можете – і ви вже на півдороги до цілі.

                                (Теодор Рузвельт)

Тема: Відмінювання іменників ІІІ і ІV відміни

  1. Новий матеріал.

Підручник, с. 123, 126

Презентація вчителя

2. Моделювання.

Впр. 264 (письм.)

  • Поставте іменники у формі орудного відмінка однини. Запишіть парами називний і орудний відмінок.
  • Підкресліть кінцевий приголосний основи двома рисками, попередній звук та закінчення -Ю – однією. (Див. слайд 5 презентації)

3. Деформований текст.

Впр. 267 (письм.)

  • Поставте у реченнях іменники ІІІ відміни у формі кличного відмінка.

4. Деформований текст.

Впр. 271 (письм.)

  • Поставте іменники ІV відміни у потрібній формі.

5. Домашнє завдання.

Вивчити с. 123-126; впр. 265 (письм.)

Урок №14

Часто щастя шукають так само, як окуляри: коли вони на носі.

Франсуаза Дроз

Тема: Незмінювані іменники. Рід незмінюваних іменників

  1. Новий матеріал.

Підручник, с. 127-130

Презентація вчителя.

2. Відмінкові форми у прізвищах.

Впр. 276 (письм.)

3. Рід для абревіатур.

Впр. 281 (письм.)

4. Домашнє завдання.

Вивчити презентацію, підручник, с. 127-130; впр. 280 (письм.)

Урок №15

Тема: Відмінювання іменників, що мають форму лише множини.

  1. Повторення. Рід іменників. Відмінювання іменників.

Презентації із попередніх уроків, викладені у ролик.

2. Новий матеріал.

Підручник, с.132

Презентація вчителя.

3. Деформований текст.

Впр. 288 (письм)

  • Поставити іменники у потрібній формі, написати вгорі відмінок, закінчення визначити у квадратик.

4. Особливості відмінювання іменників множинної форми в орудному відмінку.

Впр. 292 (письм.)

5. Домашнє завдання.

Вивчити матеріал презентації, с. 132; впр. 291 (письм.)

Урок №16

Щастя є ідеалом не розуму, а уяви.

Кант Іммануїл 

Тема: Написання і відмінювання чоловічих і жіночих прізвищ, імен по батькові. Складання власного родоводу з додержанням правил написання чоловічих та жіночих імен по батькові.

  1. Новий матеріал.

Підручник, с. 140-141.

Презентація вчителя.

2. Моделювання.

Впр. 314 (письм.)

  • Утворіть пари імен із іменами по батькові. Суфікси позначте.

3. Відмінювання імен та імен по батькові. (Записати, змінюючи за відмінками)

Впр. 317 (письм.)

На 10-12б. – наведені 2 приклади та своє власне.

На 7-9б. – лише своє ім’я та ім’я по батькові

На 4-6б. – один із наведених прикладів.

4. Кличний відмінок.

Впр. 319 (письм.)

5. Домашнє завдання.

Вивчити с. 140-141; записати імена та імена по батькові 1) власне; 2) тата і мами; 3) бабусь і дідусів.

Урок №17

Немає ліків, які здатні вилікувати те, що може вилікувати щастя…

Габріель Гарсіа Маркес

Тема: Букви Е, И, І в суфіксах -ечок, -ечк, -ичок, -ичк, -інн(я), -енн(я), -инн(я), -ив(о), -ев(о)

  1. Новий матеріал.

Підручник, с. 137-139

Презентація вчителя

2. Мовні спостереження

Впр. 303 (усно)

3. Суфікси – ичк-, -ичок-, -ечк-, -ечок-

Впр. 304 (письм.)

Гра “Знайди групу”

4. Суфікси -инн(я), -інн(я), -енн(я), -єнн(я)

Впр. 307 (письм.)

Впр. 309 (письм.)

5. Суфікси -ив(о), -ев(о)

Впр. 311 (письм.)

Гра “Знайди групу”

6. Домашнє завдання.

Вивчити с. 137-139; ігри (надіслати фото виконання); впр. 306 (письм.)

Запис уроку

Урок №18

Немає ліків, які здатні вилікувати те, що може вилікувати щастя…

Габріель Гарсіа Маркес

Тема: НЕ з іменниками

  1. Новий матеріал.

Підручник, с. 135

Презентація вчителя

2. Робота із прислів’ями.

Впр. 295 (письм.)

  • Прочитайте прислів’я. Випишіть виділені слова, позначте у них корені. Зверніть увагу, що НЕ належить до кореня!

3. Робота із синонімами.

Впр. 296 (письм.)

  • До поданих іменників доберіть синоніми без НЕ.

4. Протиставлення із НЕ

Впр. 298 (письм.)

  • Спишіть, розставте розділові знаки. А обведіть, іменник із НЕ та йому протиставлення підкресліть.

5. Правопис НЕДО-

Впр. 300 (письм.)

  • Спишіть, позначте префікси.

6. Домашнє завдання.

Вивчити с. 135; впр. 301 (письм.)

Урок №19

Закохатися можна в красу, але полюбити лише тільки душу! 

Вільям Шекспір

Тема: Правопис складних іменників (повторення і поглиблення)

  1. Повторення. Способи словотворення.

Презентації вчителя за темою “Словотвір”

2. Морфологічні способи словотворення.

  • Визначте спосіб словотворення (запишіть пару із похідним словом):

Кобзар, праліс, запічок, даль, стук, ракета-носій, мовознавець, ПТУ, фізорг

3. Робота із текстом.

Впр. 302 (письм.)

  • Випишіть виділені іменники, визначте їх спосіб словотворення.

4. Неморфологічний спосіб словотворення (перехід із однієї частини в іншу)

  • Складіть речення із іменниками:

 будівничий, вартовий, учений, “Запорожець”

5. Творча робота. Конструювання.

  • Утворіть іменники:

Залізний+бетон; ліс+парк; рубати+ліс; половина+ острів; новий+будова; пар+возити; ательє+фото; хліб+робити; земля+трусити; жити+гурт; чорний+море (хто?)

6. Складноскорочені слова та абревіатури.

  • Із сполучень слів утворіть абревіатури та назви закладів

Організація Об’єднаних Націй, Чернівецький національний університет, вищий навчальний заклад, Сполучені Штати Америки, Верховна Рада, Театр юного глядача, запис актів громадянського стану, атомна електростанція, персональний комп’ютер, Харківський тракторний завод, науково-технічна революція, Харківський національний університет ім. В.Н.Каразіна

7. Домашнє завдання.

Повторити с. 69-90; впр. 274 (письм.)


Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *