Нове на сайті
Download Free FREE High-quality Joomla! Designs • Premium Joomla 3 Templates BIGtheme.net
Головна / Дистанційне навчання / Володимир Рутківський. Уроки під час дистанційного навчання. 6 клас

Володимир Рутківський. Уроки під час дистанційного навчання. 6 клас

Українська література: підруч. для загальноосвіт. навч. закладів. 6кл. / Л.Т. Коваленко. – К.: Видавничий дім “Освіта”, 2014

Урок №1

Не вірте тим, хто стверджує, ніби освіта – привілей людей вільних, а вірте філософам, які кажуть, що тільки освічені люди вільні. 

Епіктет

Тема: Володимир Рутківський. “Джури козака Швайки” (“На козацьких островах”) Твір про волелюбних, сміливих героїв, які вміють вистояти у складних ситуаціях.

  1. Презентація вчителя. “Володимир Рутківський. Біографія.”

2. Словникова робота. (Прочитати)

Джу́ра, цю́ра або чу́ра — так називали в Україні в 16—18 століттях зброєносця, учня у козацької старшини. Зазвичай джурами були молоді хлопці. Разом із козаками джури ходили в походи, брали участь у боях. Первісно джура – перське слово, що означає «товариш», в українську потрапило як запозичення з тюркської.

Швайка — ручний інструмент чоботаря, товсте шило у вигляді товстої (переважно зігнутої) металевої голки на держалні для проколювання отворів, дірок, переважно з дерев’яною ручкою. Назва походить від слів «швач», «шити»

Ногайці — тюркський народ на Північному Кавказі, що сформувався у Ногайській орді, до населення якої застосовується назва «ногаї».

Пла́вні — заболочені чи підтоплені ділянки річок неподалік від гирла, вкриті важкопрохідними заростями вологолюбної рослинності.

3. Стислий зміст першої частини твору в.Рутківського “Джури козака Швайки”. (Прочитати)

Перша частина, “Втеча з рідного дому”

Смерть Гафура-аги

Могутній козак-лицар Швайка втікає від Гафура-аги. Своє прізвище він отримав завдяки тому, що не задумуючись вбивав турків-загарбників як швайка. Швайка мчить з пораненням на своєму другому коні Вітрику. Татари бажають взяти козака живцем, аби потім здерти живцем шкуру. Вітрик несе Швайку в діброву, де він вбиває Гафур-агу, а інші татари втікають від страху.

Проводи козаків

Два друга – Сашко та Грицько біжать дивитися за тим, як хлопці будуть йти козакувати (ловити рибу та полювати). Саме татари дали назву цьому ремеслу “козакувати”. Дід Кібчик дає останні поради молодим козакам. Потім козаки відпливають, а Кібчик, Санько та Гриць ідуть додому. Гриць починає розповідати діду, що бачив якусь нечисту силу недалеко від згарища, на що Кібчик реагує забороною туди ходити.

Врятуймо Воронівку

Грицько починаю розповідати своєму другу Санькові історію про те, як минулого тижня він бачив на згарищі щось містичне: щось блищало і ходило, чи то вовк, чи то людина. Від переляку він начал тікати аж до Воронівки. Вже наступного дня він прокрався на згарище і на власні очі бачив вовчі та людські сліди. Діти вирішили перевірити, що ж то за тварина ходить на згарищі, адже якщо то вовкулака, то потрібно негайно його вбити, щоб той не заподіяв нікому шкоди. Друзі вирішили взяти з собою Демка Дурну силу, адже він був на три роки старше від них.

Похід на вовкулаків

Демко Дурна Сила отримав наганяй від Кібчика за те, що поламав граблі. В цей самий момент Грицик та Санько пропонують Демку вночі піти на полювання на вовкулаку. Вночі хлопці вирушили на згарище Сідрика. Біля льоху діти почули дивні звуки. Далі всі знепритомніли, а коли прокинулися, то в ту ж мить пішли додому. Демко знову отримав наганяй від діда Кібчика за те, що той ходив на згарище.

Суперечка

Козак Швайка прибуває до Кобильского. Кобильський намагається довідатися у Швайки про інших козаків: хто чим промишляє, що забрати “свою” частину данини. Але Швайка (справжнє ім’я якого Пилип) навідріз відмовляється і лякає Кобильського Михайлом Маслом. Кобильський гнівається і наказує своєму слузі Тишкевичу вбити Швайку. Вночі Пилип чує , що за ним йде “хвіст” і розуміє, що це йдуть по його душу. Швайка жаліє своїх потенційних вбивць, оминає їх та їде далі.

Пастухи

Грицик пасе худобу разом з трьома дорослими пастухами. Хлопець любить слухати байки та розповіді від старших, але на цей раз бугай Петрик не в гуморі і щоб не заподіяти шкоди отарі, Грицик пасе його поотдаль. Тут пастухи бачать, що скаче Кобильський і щоб не отримати від нього – ховаються. Кобильський обїзджає села, які “належать йому” щоб зібрати провіант та молодих хлопців для захисту від татар. Пан пам’ятає, що Пили попередив його про можливий напад татарів. Коли пан уїхав і пастухи повернулися, то вони наказали Грицику йти до Воронівки та дізнатися, чому ж приїздив пан.

Грицикові жарти

В Воронівці Грицик бачить таку картину: слуги Кобильського нагрузили зо десять возів, та прив’язали до них молодих хлопців. Головний слуга Тишкевич намагався залякати Кібчика, але отримав від Демка. Демка прив’язують до воза разом з іншими та б’ють. Грицик і Санько випускають Мокрину з льоху. Діти починають гучно кричати “Татари йдуть” і панська свита тікає. Односельчани починають розуміти, що це був жарт і починають сміятися. Далі дітей ховають, бо пан, зрозумівши що його одурили, буде гніватися.

Бугай Петрик

Здоровенний бугай на ім’я Петрик добре відноситься до Саньки. Вже після обіду двоє прихвостнів пана приїздять в село щоб забрати хлопців, які їх одурили. Діти тікають, а бугай Петрик зупиняє вершників. Ввечері друзі приходять до Мокрини. Вона дає їм провізії на наказує сховатися від пана, бо той хоче вбити їх. До Мокрини приходить Кібчик, але хлопців уже не застає. Він починає сумувати, адже хотів порадити місце для схованки.

Людський голос межи звірів

Санько та Грицик ночують на Сторожовому Дубі. Вночі на дерево намагався залізти якийсь звір. Після звіра проїхав невідомий вершник. Вранці хлопці помітили, що під деревом лежить декілька ножів, лук та стріли. Хлопці вирушають на кам’яний острів.

Медова яма та вовк

Друзі зайшли вже так далеко, що потрапили в невідомі їм місця і потрапили у купу бджіл. Бджоли залишили пам’ятку після себе: хлопці були покусані. Хлопці зробили плот, що подорожувати по річці, адже на протилежній стороні їх чатував величезний вовк.

Нічні супутники

На другу добу подорожі по річці хлопці побачили дві лодки. В них були прихвостні пана, які забирали здобич у риболовів.

На обійсті рудого Мацика

Санько та Грицик вирішили знайти того, хто покаже дорогу до кам’яного острова, адже вони не знають де він знаходиться. Їм вказують дорогу до рудого Мацика, адже він знає де знаходиться кам’яний острів. По дорозі хлопці зустрічають п’ятьох людей, які переодягаються в обладунки татарів і починають слідувати за ними. Ці п’ятеро грабують Мацика і намагаються його втопити, але на свист рудого прибігає вовк і перегризає горлянку одному з коней. Мацик тікає.

Тікаючи хлопці знайшли невеличке озеро і вирішили відпочити біля нього. Десь після обіду хлопці бачать, як вершника наздоганяє купа татар. Діти сховалися і притаїлися. Вершник на ходу стрибнув в очерет, а коня відпустив. татари весь день намагалися знайти вправного вершника, але пошуки успіхом не увінчалися. Хлопці знайшли невідомого вершника на дереві.

Перший бій Демка Дурної Сили

Демко оволодів навиками жовніра і працював у пана. Одного разу він поїхав ховати худобу пана і натрапили на загін з 20 татар. Всі челядники пана повтікали, залишився тільки Демко Дурна Сила. Демка хотіли взяти у полон, адже здоровий хлопець міг бути хорошим рабом. Спочатку Демко відчайдушно пручався, але шостий аркан все-таки накинули йому на шию.

Людина з дупла

Загадковий вершник виліз з дупла верби. Він представився – його звали Пилип. Він розповів все про хлопців та зізнався, що то він залишив їм зброю під дубом. Швайка відвів дітей в більш надійне укриття і пішов на пошуки свого коня – Вітрика. Повернувшись він сказав, що всюди татари.

Прочитати твір повністю можна скориставшись матеріалами сайту учителя.

4. Робота над змістом другої частини (“На козацьких островах”)

Аудіокнига

 НА КАМ’ЯНОМУ ОСТРОВІ

5. Домашнє завдання.

  • Прочитати розділи 

НА КАМ’ЯНОМУ ОСТРОВІ (аудіокнига)

ЦЕ БУВ ТИШКЕВИЧ!

САМІ НА ОСТРОВІ

  • Напишіть свої враження від прочитаного (коротко, пів аркуша)

Урок №2

Мудрий не той, хто знає багато, а той, хто знає потрібне.

 Пауло Коельо

Тема: Тема боротьби українських козаків проти татарської орди. Проблеми, порушені у творі В.Рутківського “На козацьких островах” (із кн. “Джури козака Швайки”)

Мета: *допомогти учням усвідомити глибинний зміст повісті; розкрити образи героїв;

  • розвивати навички характеристики образів, поглиблювати вміння висловлювати власні думки та враження;
  • виховувати почуття патріотизму, зацікавленості історичним минулим України, відкритості, відповідальності за свої вчинки.

Тип уроку: комбінований.

Види робіт: виконання вікторини на ресурсі learningapps.org , прослуховування аудіокниги, створеної вчителем, самостійне читання наступних розділів.

Матеріально-технічне оснащення: ресурс learningapps.org , власний канал на YouTube, персональний сайт https://ukrland.in.ua/ 

Перебіг уроку

І. Повторення прочитаних частин.

  1. Вікторина за змістом прочитаних частин книги “На козацьких островах” на ресурсі https://learningapps.org/

Розв’язувати тест можна натисканням на варіант відповіді.

Щоб перейти до наступного завдання, натисніть на синій квадратик із галочкою внизу справа. На місці галочки з’явиться стрілочка. 

Якщо вам не подобається ваш результат, пройдіть тест ще раз.

ІІ. Новий матеріал.

  1. Опрацювання наступних частин повісті В.Рутківського “На козацьких островах” (із кн. “Джури козака Швайки”)

“Тишкевич”. Аудіозапис. Читає учитель.

2. Аналіз образу Тишкевича.

Тишкевич – негативний персонаж у повісті. Він служить двом господарям – панові Кобильському та багатому татарину Іслам-беку. У манері його поведінки не одразу можна розпізнати небезпечну людину. Тишкевич вміє знайти у жертви слабке місце, спіймати у хвилину смутку або розгубленості, як Демка, лагідними промовами затьмарити пильність недосвідченої людини. Надзвичайна підступність та вміння вивернутись із будь-якої ситуації робить цього героя безнаказаним та нахабним.

Навіть Сашко та Грицик на острові без допомоги старших козаків ледве не повірили пройдисвіту, але слава, якої зазнав Тишкевич серед людей, усе одно наздоганяє його.  

Тишкевич живе грабунками чесних козаків, заради здобичі здатний вбити людину. Гроші, легка нажива – кредо його життя. Тишкевич не усвідомлює провини за вчинки, у його роздумах суцільна брехня і крутійство. Це хижа і злодійкувата людина. Скупість, ницість, перевага власних інтересів, безмежна жорстокість – основні риси його характеру.

3. Читання наступних розділів повісті..

  • Прочитати частину “Допит”.
  • Скористайтесь матеріалами сайту учителя.

4. Обговорення прочитаного.

  • Якими ви уявили козаків? 
  • Чи швидко вони роблять свої висновки?
  • Чому від них вчились Сашко та Грицик?

ІІІ. Підсумки.

Рефлексія.

  • Якого настрою вам додало читання наступних частин твору?
  • Які почуття переважають у героїв? Чому вони присвячують своє життя?
  • Що бажали б ви зробити для своєї країни?
  • Як треба помічати небезпечних людей?

ІV. Домашнє завдання.

  • Письмово висловіть свою думку про Тишкевича. 
  • Яку мету він та його супутники переслідували на острові? 
  • Чи можна такій людині вірити?
  • Прочитати частину “Гонитва”.

Урок №3

Треба багато вчитися, щоб знати хоч трохи.

 Шарль Луї Монтеск’є

Тема: Образи козака-характерника Швайки та його юних помічників Грицька та Санька. Засудження підступності та жорстокості зрадників.

  1. Вікторина за змістом 4-6 частин.

2. Аудіокнига. Читає учитель.

“Санькова ворожба”

“Двоє серед степу”

3. Домашнє завдання.

  • Знати зміст прочитаних частин.
  • Відповісти на вікторину та надіслати скріншот або фото останнього запитання із результатом. 
  • Прочитати частини “ Пастух Рашит”, “В гостях у Вирвизуба”

Скористайтесь матеріалами сайту учителя

  • Висловіть письмово своє припущення щодо особливих здібностей Санька. Хто такі характерники? чи може Санько ним стати?

Урок №4

Усяка школа славна не числом, а славою своїх учнів.

М. Пирогов

Тема: Зрадництво та шляхетність у повісті В.Рутківського “На козацьких островах” (із книги “Джури козака Швайки”)

  1. Підступність Тишкевича.
  • Напишіть, як Тишкевич використав довірливість Демка Дурної Сили. Чи засуджуєте ви за це хлопця? (3-5 речень)

2. Робота над останніми частинами книги “На козацьких островах”

Аудіокнига. Читає учитель.

“Пригоди Дурної Сили”

“Хто ж вивідник?”

3. Домашнє завдання

  • Дочитати книгу (частини “Ворожбит Грицик”, “Суд у плавнях”, “Козацькі розмови”)
  • Напишіть вітального слова на честь героя твору В.Рутківського “На козацьких островах”

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *